حرفه آموزی به کودکان معلول
نقاشی در کودکان معلول ذهنی همچون کودکان عادی بسیار مهم است و آموزش آن در قالبی چون هنردرمانی یا نقاشی درمانی می تواند موجب تسهیل یادگیری و آموزش مهارتهای اجتماعی، مهارتهای ابراز وجود، اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب، ایفای نقش و نیز افزایش قدرت شناخت و ادراک در این دسته از کودکان شود.
علاوه بر افزایش قدرت درک و شناخت با کمک نقاشی در کودکان ناتوان ذهنی، این هنر می تواند به لحاظ انعطاف پذیری و دارا بودن حس زیبایی شناختی در برنامه های درسی این کودکان انعطاف پذیری ایجاد کرده و یادگیری آنها را در مهارتهایی چون خواندن، نوشتن و محاسبه افزایش دهد.
اهداف آموزش نقاشی در معلول ذهنی:
۱. کمک به معلول برای درک تجربه زیبایی شناختی.
۲. کمک به معلول در ترغیب و بیان احساسات، عقاید و تجربه به صورت لامسه و دیداری.
۳. ترغیب معلول به درک فرآیندهای خلاقه شامل نمایش هنر نقاش
۴. کمک به بهبود تواناییها و مهارتهای مرتبط با ادراک دیداری نظیر درک روابط فضایی، تجسم و درک ثبات شکل.
۵. تجربه استفاده وسیع از روشهای سازماندهی شده با طیفی وسیع از وسایل و ابزارهای هنری: شامل گچ نقاشی، پاستل، آبرنگ، مدادرنگی، مداد شمعی و ماژیک.
۶. بررسی معنی دار و طراحی وسایل در حیطه اشکال دو و سه بعدی و افزایش میزان حساسیت به ویژگیهایی چون خط، شکل، رنگ، اندازه و نیز ویژگیهای سه بعدی.