راهکارهای عملی وجود دارد که می توانید برای آموزش به کودک معلول استفاده کنید. آموزش دادن و کمک کردن به کودکان معلول در یادگیری مهارت ها اغلب به زمان و صبر بیشتری نیاز دارد، تا بتوانید به آنها یاد دهید که چگونه کارهای روزمره ی خود مانند لباس پوشیدن و مسواک زدن دندان هایشان را انجام دهند. سه روش اصلی برای آموزش به کودکان معلول را در ادامه شرح خواهیم داد:

آموزش به معلول با بیان کردن

این نوع آموزش فقط با توضیح دادن اینکه از کودک می‌خواهید چه کاری انجام دهد یا چگونه کاری را انجام دهد پیش می‌رود .
همیشه دستورالعمل ها بهترین روش برای آموزش چگونگی انجام کارها به کودکان نیستند ، و کودکان معلول می توانند یادگیری از دستورالعمل ها را چالش آور بدانند.

این بدان معناست که هنگام تدریس با دستورالعمل ، بهتر است برنامه ریزی انجام دهید. قبل از شروع آموزش مهارت جدید یه کودک یک برنامه ساده تهیه کنید. اگر این کار شامل چندین قسمت است، دستورالعمل های خود را به چند مرحله ساده تقسیم کنید. دقیقاً توضیح دهید که دوست دارید کودک چه کاری انجام دهد.

آموزش به روش مدلسازی و نشان دادن

کودکان با تماشای والدین و اطرافیان خود می آموزند که چه کاری انجام دهند .
به عنوان مثال ، به جای اینکه به کودکان بگویید که چگونه اسباب بازی ها را جمع کنند ، فنجان خود را بشویند یا به حیوان خانگی خود غذا دهند بیشتر به آنها نشان دهید .

همچنین می توانید با استفاده از مدل سازی به کودک خود نحوه تعامل با دیگران را بیاموزید. به عنوان مثال درخواست کمک از معلم یا معرفی خود به شخص دیگر. مدل سازی یک روش عالی برای آموزش مهارتهایی است که توضیح آنها در کلمات ، مانند زبان بدن و تن صدا دشوار است. مدل سازی ممکن است به کودکانی که در برقراری ارتباط چشمی با شما مشکل دارند کمک کند به عنوان مثال ، کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و برخی از کودکان با معلولیت شدید.

آموزش گام به گام

بعضی از کارها یا فعالیت ها پیچیده هستند یا باید به ترتیب انجام شوند. برای این موارد ، می توانید کار را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و هر بار یک قسمت را به کودک بیاموزید.

ایده آموزش گام به گام آموزش مرحله به مرحله است. هنگامی که کودک مرحله اول را یاد گرفت ، سپس مرحله بعدی را آموزش می دهید. شما ادامه می دهید تا زمانی که کودک بتواند کل کار را برای خودش انجام دهد. می توانید از دستورالعمل ها و مدل سازی برای کمک به کودک در یادگیری هر مرحله استفاده کنید. راهنمایی با حرکات و دستورالعمل های کلامی ممکن است لازم باشد.