جیمز دورین، نوازنده و خواننده‌ی آمریکایی، معتقد است که اوتیسم در مسیر زندگی او یک بن بست نبوده. می‌گوید این اختلال در زندگی‌اش نه ناتوانی، بلکه سرمایه‌‌ای است که باعث پیشرفت و موفقیت در زندگی‌اش شده است. بر خلاف تصور رایج، اوتیسم به ضریب هوشی ارتباطی ندارد. افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است که در برقراری روابط اجتماعی و بین فردی دچار مشکل باشند، ولی از بهره‌ی در حد افراد معمولی و یا حتی بهره‌ی هوشی بالاتر از نرمال برخوردار هستند. از میان مبتلایان به اوتیسم مشاهیر و افراد موفق بسیاری در جهان وجود دارند.  افرادی که مانند هر فرد دیگر در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و به دستاورد‌هایی دست می‌یابند.

جیمز دورین
جیمز دورین خواننده و نوازنده مبتلا به اوتیسم

هیکاری او

هیکاری او نابقه‌ی موسیقی ژاپنی است که با ناتوانی‌های پیشرفته‌ی مغزی از جمله اوتیسم متولد شد. او تقریبا توانایی تکلم نداشت و در انجام امور روزانه با چالش‌های اساسی مواجه بود. با این موجود در دوره‌های درمانی خود نشان داد که توانایی بالایی در حوزه فهم موسیقی دارد. پیانو را ابتدا به عنوان درمان آموخت اما خیلی سریع نشان داد که توانایی بالایی در آهنگ سازی دارد. 

تمپل گرندین

تمپل گرندین از دانشمندان و مشاهیر مبتلا به اوتیسم آمریکاست. او استاد علوم حیوانی و طراحی امکانات مدیریت انسانی برای دام است. چندین کتاب درباره‌ی اتیسم و تجربه‌هایش به رشته‌ی تحریر در آورده است.